Testissä FabFilter Pro-Q 3

Fabfilterin laadukkaat ja monipuoliset vst-efektit ovat olleet aiemminkin esillä Kotistudion artikkeleissa. Tällä kertaa testissä on heidän uusin päivityksensä Pro-Q -ekvalisaattoriin, joka tuo vihdoinkin mukanaan työkalut taajuuskaistojen dynamiikan hallintaan.

Fabfilter yksi nykypäivän tunnetuimpia plugin-valmistajia, jonka efektit ovat vuosi vuodelta pysyneet alan terävimmässä kärjessä niin teknisten ominaisuuksiensa kuin käytettävyytensäkin osalta. Pro-R -reverb on aiemmin ollut Kotistudion testissä, mutta allekirjoittaneen koneelta löytyvät melkein kaikki muutkin heidän vst-plugarinsa.

Tällä kertaa testissä on kolmas kehitysversio heidän maineikkaimmasta tuotteestaan, eli Fabfilter Pro-Q 3 -ekvalisaattori.

Fabfilterin filosofia: funktionaalisuus edellä

Toisin kuin useimmat muut efektivalmistajat, Fabfilter ei ole työkalujensa ominaisuuksissa tai käyttöliittymissä lähtenyt kikkailemaan vintage-hardwaren väkinäisellä emuloinnilla. Jos kaipaat digitaaliseen kotistudioosi puuta, metallia, hehkuvia putkia tai VU-mittareita, FabFlterin plugarit tuntuvat varmasti kliinisiltä ja analyyttisiltä.

Kotistudion mielestä FabFilterin filosofia ei kuitenkaan tee musiikin tekemisestä tylsää vaan päinvastoin kannustaa keskittymään olennaiseen eli hyvän soundin aikaansaamiseen mahdollisimman suoraviivaisesti. Tämän tyyppiset työkalut ohjaavat tekemään tietoisia valintoja omien biisien miksaamisessa, mikä ajan kuluessa tekee meistä kaikista parempia kotituottajia.

Pro-Q 3 jatkaa samalla funktionaalisella linjalla, ja tarjoaa useita uusia ominaisuuksia helpottamaan miksaamista. Seuraavassa esitellään uuden version kohokohtia.

Fabfilter Pro-Q 3 ominaisuudet

FabFilter Pro-Q 3
FabFilter Pro-Q 3 on moderni digitaalinen vst-ekvalisaattori, joka edustaa niin ominaisuuksiensa kuin käyttöliittymänsä osalta markkinoiden huippua.

Pro-Q:n ensimmäinen versio julkaistiin jo 2010-luvun alussa, ja vuosien varrella FabFilter on kehittänyt ja laajentanut sen ominaisuuksia vähän väliä. Kolmannessa kehitysversiossaan ominaisuuslista kattaa käytännössä kaikki tarpeet (uuden version ominaisuudet korostettuna):

  • 24 kaistaa, joista jokainen voi erikseen käsitellä eri stereokanavia
  • Mid/side -moodi per kaista!
  • Kaistatyypit: Bell, Notch, High/Low Shelf, High/Low Cut, Band Pass, Tilt Shelf, Flat Tilt
  • Laadukas visualisointi taajuusvasteelle (pre/post), sekä äänenvoimakkuudelle
  • Skaalattava käyttöliittymä, full screen tuki
  • Automaatinen äänenvoimakkuuden kompensointi, dry/wet
  • Vaiheen valinta: normaali, lineraarinen, natural
  • Pikatoiminto halutun taajuuskaistan nopeaan säätämiseen (”Spectrum grab”)
  • Dynamiikan hallinta kaistakohtaisesti (bell /shelf)
  • Projektin muiden ProQ-instanssien taajuusvasteen esitys samassa näkymässä, keskenään päällekkäisten taajuuksien visualisoini

Tässä on listattu vain allekirjoittaneen mielestä tärkeimmät toiminnallisuudet, muita käteviä ominaisuuksia löytyy paljon lisää.  Löydät tarkemmat tiedot & ilmaisen kokeiluversion FabFilterin sivuilta.

ProQ:n kuten muidenkin Fabfilterin tuotteiden suurin vahvuus on kuitenkin se näkemys, jolla niiden käyttöliittymät on toteutettu: ominaisuuksien määrä ei estä sujuvaa käyttökokemusta. Perusominaisuudet ovat saatavilla käden käänteessä, eikä hommaa ole tehty liian hankalaksi siinä tilanteessa kun tarvitset vain laadukkaan eq:n ja havainnollisen taajuusvasteen visualisoinnin. Lisäominaisuuksia ja toimintoja on kuitenkin reservissä siltä varalta, kun niitä tarvitaan.

Seuraavassa esitellään kolme tärkeintä ominaisuutta, jotka tekevät Pro-Q:stä Kotistudion mielestä hankinnan arvoisen työkalun.

Integroitu dynamiikan hallinta

Viime vuosina dynaaminen eq on muuttunut esoteerisesta masterointityökalusta digitaalisten studioiden työjuhdaksi. Fabfilter tulee hieman myöhässä peliin mukaan muiden valmistajien jalanjäljissä, mutta pääasia on että tämä kätevä ominaisuus löytyy nyt myös ProQ:sta.

Erillisen, dynaamisen eq-plugarin tekemisen sijasta FabFilter on päätynyt tuomaan dynamiikan hallinnan osaksi Pro-Q:n käyttöliittymää, ja se toimii pääosiltaan erinomaisesti. Käyttäjän hallintaan annetaan vain tärkeimmät parametrit (compression/expansion, range ja treshold), mutta homma toimii nopean testauksen perusteella sujuvasti. Kätevä ominaisuus on, että dynaamisen moodin voi kytkeä päälle ja pois kaistakohtaisesti.

Vaikka esimerkiksi Sonnoxin ja Izotopen plugareista löytyy enemmän kontrollia dynamiikan hallintaan, ProQ:n ”puoliautomaattinen” lähestymistapa tekee siitä tehokkaan miksaustyökalun, joka korvaa monissa tapauksissa 3-4 erillistä työkalua.

Eri kanavien taajuusvasteen visualisointi

Pro-Q 3 tuo mukaan Izotope-tyylisen ominaisuuden, jossa projektin muiden Pro-Q-instanssien taajuuksia voi ”kurkkia” samassa ikkunassa (sininen nuoli). Ulkoisen kanavan taajuusvastetta voi verrata nykyisen raidan spektriin, ja Pro-Q varoittaa mahdollisista konflikteista punaisella värillä (punaiset nuolet).

FabFilterillä ollaan otettu oppia Izotopen Neutron -miksaustyökalusta, jossa alun perin esiteltiin nerokas ominaisuus tarkastella projektin muiden raitojen taajuusvastetta samassa ikkunassa, ja tehdä korjaavia toimenpiteitä kätevästi yhdessä paikassa.

Vaikka Pro-Q:n toteutus ei ole samalla tasolla Izotopen kanssa (eri raitojen asetuksia ei voi suoraan muokata samasta ikkunasta), on se silti erittäin tervetullut apuväline miksaamiseen.

Voit projisoida muiden raitojen taajuusjakauman samaan ikkunaan valittuna olevan kanavan kanssa, ja Pro-Q osaa varoittaa mahdollisista päällekkäisyyksistä eri raitojen (Pro-Q -plugareiden) välillä. Ennen vanhaan tämä olisi vaatinut kahden tai useamman plugarin avaamista yhtä aikaa esiin, nyt kaikki onnistuu saman ikkunan sisältä.

Kaistakohtainen mid/side ja auto-gain

Pro-Q tarjoaa kätevät ominaisuudet raitojen stereokuvan hallintaan. Kuvassa keltainen viiva kuvaa taajuusvastetta stereokanavalla (tavanomainen eq), mutta sininen käyrä puolestaan kuvaa stereo-informaation (side-kanava) jakautumista: alataajuudet ovat kokonaan monoa, keskellä stereoinformaatiota korostetaan 3 desibeliä, ja korkeimpia taajuuksia taas ”kavennetaan” muutama dB.

Vaikka nämä ominaisuudet olivat saatavilla jo edellisessä Pro-Q 2 -versiossa, ovat ne edelleen äärimmäisen käyttökelpoisia ja verrattain harvinaisia muiden valmistajien tuotteissa.

Mikä tahansa Pro-Q:n 24stä kanavasta voidaan erikseen asettaa mid/side moodiin, jolloin raidan stereokuvaa voidaan kontrolloida taajuuskohtaisesti. Tämä on itse asiassa huomattavasti kätevämpää ja monikäyttöisempää kuin miltä se ehkä aluksi kuulostaa: esimerkiksi isojen bassosoundien alataajuudet voidaan näin pitää mono-yhteensopivina, mutta keskialuetta on taas mahdollista huoletta leventää tarpeen mukaan!

Toinen, arkista miksaamista helpottava ominaisuus on äänenvoimakkuuden automaattinen kompensointi Pro Q:n toimesta. Tämä ei aina toimi täysin huomaamattomasti, mutta se helpottaa arvioimaan paremmin kuinka tietyn taajuuskaistan korostaminen tai leikkaaminen vaikuttaa raidan soundiin. Samoin kuin kompressorien käytössä, myös eq:n kohdalla äänenvoimakkuuden vaihtelun minimointi helpottaa oikeiden ratkaisujen tekemistä…

Pro-Q 3 vs. sekvensserin omat työkalut

Useimmat Pro-Q:n ominaisuuksista ovat sellaisia, jotka löytyvät muodossa tai toisessa tunnetuimpien sekvenssereiden mukana tulevista perus-efekteistä. Varsnkaan aloitteleva kotituottaja ei siis tarvitse Pro-Q:n kaltaista työkalua omien biisien tekemiseen.

Tärkein ero ProQ:n ja ”perus-eq:n” välillä on paitsi ominaisuuksien määrä myös käytettävyys. Moni asia joka sujuu yhdellä Pro-Q:lla saattaa vaatia 3-4 erillistä efektiä – jos sama tilanne toistuu kymmenillä raidoilla biisissä, alkaa asioiden hallinta muuttua pikkuhiljaa hankalammaksi…

Kokeile ja ihastu

Ominaisuuksiensa ja käytettävyytensä puolesta Fabfilter Pro-Q 3 on Kotistudion mielestä erinomainen työkalu, ja soveltuu varsinkin hieman pidemmälle ehtineille kotituottajille jotka kaipaavat monipuolista apuvälinettä miksaamiseen ja masterointiin. Hyvä eq on jokaisen tuottajan korvaamaton työkalu, ja Pro-Q on niiden tämänhetkistä aatelia. Kotistudio suosittelee kiinnostuneita lämpimästi lataamaan ilmaisen demon Fabfilterin kotisivuilta

Plussat

  • Hyvä käytettävyys ja suorituskyky
  • Ammattilaistason toiminnot ja äänenlaatu
  • Uusien ominaisuuksien myötä paljon enemmän kuin ”pelkkä eq”
  • Laadukas visualisointi auttaa miksaamista

Miinukset

  • Eri kanavien hallinta ei yhtä kattavaa kuin esim. Izotope Neutronissa
  • Dynamiikan hallinta vain puoliautomaattista
  • Vaiheen/stereokuvan erillinen visualisointi puuttuu
  • Hintava

 

Ilmainen vaihtoehto: TDR Nova

Tokyo Dawn Labs on hiljattain julkaissut ilmaisen TDR Nova -pluginin, jonka avulla pääsee nauttimaan simppelin dynaamisen EQ:n ominaisuuksista ilmaiseksi:

Lisätietoja: https://www.tokyodawn.net/tdr-nova/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *