Testissä Propellerheads Reason 11

Reason Studios (entinen Propellerheads) jatkaa muutosten tiellä: alun perin suljettu ekosysteemi on jo aiemmin saanut vst-tuen, ja nyt koko sekvensseri on saatavilla vst-plugarina! Kotistudio päätti vuosien tauon jälkeen tutustua tähän klassikosoftaan, ja katsoa kuinka se pärjää muiden sekvensserien rinnalla.

Reasonilla on pitkä historia, ja ilmestyessään se oli varsin edistyksellinen sekvensseriohjelmisto. 2000-luvun alussa sen ulkoasu ja instrumenttien äänenlaatu olivat kärkitasoa, ja hardware-studiota mukaileva työnkulku sekä semimodulaarinen toimintaperiaate olivat jopa aikaansa edellä.

Aika ei kuitenkaan ole kohdellut Reasonia hyvin – Abletonin ja Bitwigin tyyppiset uudet konseptit ovat haastaneet sen omaperäisyyden, ja vanhojen klassikoiden kuten Cubasen ja Logicin jatkuva kehittyminen on tehnyt niistä ylivertaisia niin ominaisuuksiltaan kuin käytettävyydeltäänkin.

Reasonin uusi 11 versio pyrkii palauttamaan sen takaisin suuremman yleisön näköpiiriin, ja houkuttelemaan uusia käyttäjiä tutustumaan sen omaperäiseen tapaan tehdä musiikkia.

Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti uusimman 11 version ominaisuuksia, sekä verrataan Reasonin peruskäyttöä muihin nykypäivän sekvensseriohjelmistoihin. Allekirjoittanut ei ole kokenut Reasonin käyttäjä – itselleni tutumpia ovat FL Studio, Ableton sekä Studio One. Mikäli satut olemaan Reason-guru ja huomaat artikkelin tekstissä jotain epätarkkuuksia, jätä ihmeessä kommenttisi artikkeliin.

Omaperäinen konsepti

Reasonin kantavana ajatuksena on simuloida hardware studiota ja sen toimintaa: syntikat ja efektit ladotaan päällekkäin räkkiin (eng. ”rack”), jonka sisällä ääni- ja MIDI-signaaleja voi ohjata semimodulaarisessa.

Toisin sanoen, efektien ja instrumenttien visuaalinen järjestys räkissä ei määritä signaalien kulkua: esimerkiksi sama efekti voi olla käytössä monen instrumentin kanssa jotka sijaitsevat eri kohdissa räkkiä. Mukana tulee myös erilaisia moduuleja joiden avulla efektejä ja instrumentteja voi ryhmitellä yhdeksi kokonaisuudeksi, ja käyttää niitä ikäänkuin yhtenä multiefektinä  – idea on sama kuin esimerkiksi Abletonissa (efektien ja syntikoiden ryhmittely) tai Bitwigissä (Chain ja Instrument Layer).

Periaatteessa tämä on hyvä ja helposti omaksuttava idea, mutta ongelmaksi muodostuu Reasonin käyttöliittymän vanhanaikaisuus ja heikko muokattavuus.

Pieni ei ole kaunista

Suurin ongelma on Reasonin käyttöliittymän skaalautuvuus – sitä ei ole. Räkkiä tai sen instrumentteja ja efektejä ei voi skaalata/zoomata, mikä tekee niiden käyttämisestä varsinkin isolla monitorilla varsin hankalaa. Räkin voi kyllä jakaa useaan rinnakkaiseen ”sarakkeeseen”, mutta tämä ei helpota yksittäisten nappuloiden tai tekstikenttien luettavuutta. Tämä on iso haaste myös mikserin käytettävyydessä – monet nupit ja napit ovat niin pieniä, että niiden käyttäminen isolla monitorilla vaatii kumartumista lähemmäs ruutua.

Reasonin käyttöliittymä isolla näytöllä
Esimerkki Reasonin räkistä 2560 x 1440 resoluutiolla. Monet käyttöliittymäelementit ovat käytännössä mahdottomia lukea ilman zoomausta. (Klikkaamalla kuvaa voit ladata täysikokoisen version).

Esimerkiksi Abletonissa, FL Studiossa ja Bitwigissä on tarjolla käyttöliittymän sekä sisäänrakennettujen efektien ja instrumenttin portaaton skaalaus mikä tekee näiden ohjelmistojen käytöstä huomattavasti miellyttävämpää.

Tämä ei luultavasti ole yhtä suuri ongelma niille jotka tekevät musaa kannettavalla tietokoneella, joten Reasonista kiinnostuneiden kannattaa ladata demoversio omalle koneelle ja testata käyttöliittymän toimivuus omin silmin. Jos studiostasi sen sijaan löytyy iso monitori tai TV, kannattaa valmistautua zoomailuun.

Sekvensseri on perustasoa

Testasin pikaisesti myös Reasonin sekvensseriä, josta löytyvät kaikki perustoiminnot biisien tekemiseen ja ideoiden luonnosteluun. Siinä vaiheessa kun projekti alkaa paisua suuremmaksi (20+ raitaa), ja ”tylsempi” miksaaminen alkaa, muuttuu biisin eri osa-alueiden hallinta turhan hankalaksi. Esimerkiksi  Studio One ja Cubase tarjoavat huomattavasti selkeämmät ja monipuolisemmat ominaisuudet isompien projektien miksaamiseen.

Muutamat perusominaisuudet kuten sidechaining tekeminen tai automaatioraitojen hallinnointi olivat hankalia verrattuna muiden sekvenssereiden toteutuksiin. Kaikki kyllä onnistuu, mutta moni asia vaatii useamman klikkauksen ja kun asetus on tehty ei sen muuttaminen tai hallinnointi projektin tasolla ole kovinkaan yksinkertaista.

Syntikat ja efektit

Sekvensseriominaisuuksien sijasta Reasonin vahvuutena ovat ilman muuta sen mukana tulevat efektit, sekä uusimmat syntikat/generaattorit.

Suurimman vaikutuksen teki Grain Sample Manipulator -instrumentti, jonka avulla melkein mistä tahansa samplesta sai helposti muokattua täysin uudenlaisen äänimaiseman. Toisin kuin monet muut granulaariefektit, Grain teki musikaalisten ja kiinnostavien soundien tekemisestä sujuvaa ja inspiroivaa. Samplen raahaminen suoraan työpöydältä onnistuu hetkessä, ja Reason konvertoi esim. mp3 tiedostot suoraan oikeaan muotoon.

Perinteisemmistä efekteistä positiivisimman vaikutuksen tekivät The Echo sekä Quartet Chorus Ensemble. Audiomatic Retro Transformer osaa muuntaa minkä tahansa soundin trendikkään lofi-tyyliseksi, ja rajumpien soundien luominen onnistuu hetkessä Scream 4 -säröefektillä. Harmillisesti dry/wet -säätöä ei kuitenkaan löydy suoraan efektistä itsestään, mikä olisi helpottanut soundien kevyttä ”värittämistä”.

Reasonin mukana tulee myös joukko hyvin käyttökelpoisia MIDI-efektejä, joiden avulla nuottidataa voi helposti muokata musikaalisesti mielenkiintoisemmaksi (Scales & Chords) tai generoida muutamasta nuotista polyfonisia ja -rytmisiä sekvenssejä (Dual Arpeggio). Toimintojen suunnittelussa on onnistuttu hyvin, ja musikaalisesti kiinnostavia tuloksia syntyy helposti.

Suosittelen kaikkia kiinnostuneita lataamaan demon ja tutustumaan Reasonin efekteihin ja instrumentteihin omatoimisesti, ne tarjoavat inspiraatiota kenelle tahansa kotituottajalle!

Samplaaminen hankalaa

Granulaarista sampleria lukuunottamatta Reasonin samplaus-ominaisuudet ovat yllättävän rajalliset. Sampleri-instrumentit vanhanaikaisia verrattuna muihin sekvenssereihin – esimerkiksi Studio Onen, Abletonin ja Bitwigin mukana tulevat samplerit tarjoavat huomattavasti nykyaikaisemman ja sujuvamman käyttökokemuksen niille joita kiinnostaa samplepohjaisten biittien tai äänisuunnittelun tekeminen.

Kyse ei niinkään ole äänenlaadusta, vaan yksinkertaisest siitä että instrumenttien käytettävyys ei ole kilpailijoiden työkalujen tasolla…

Millainen on hyvä sekvensseriohjelmisto?

Valitettavasti tähän kysymykseen ei voi kukaan muu vastata kuin sinä itse. Mikäli olet aloitteleva kotituottaja, kannattaa tutustua niin Reasonin kuin muidenkin sekvensseriohjelmistojen ilmaisiin demoversioihin ja kokeilla miltä oman musiikin tekeminen tuntuu käytännössä.

Samat perusominaisuudet löytyvät kaikista moderneista ohjelmistoista, ja kaikilla pystyy tekemään ammattimaisen kuuloista soundia. Yleensä kaikilla softilla on kuitenkin oma fokus ja kohderyhmä jonka palvelemiseen ne ovat profiloituneet. Kannattaa siis selata nettiä ja tehdä hieman taustatyötä minkä tyyppiset artistit ovat kunkin sekvensseriohjelmiston käyttäjiä.

Eri sekvenssereitä on esitelty myös Kotistudion aiemmassa artikkelissa.

Reasonin VST-versio

Vaikka Reasonissa on ollut tuki VST-instrumenteille jo pitkään, ovat Reasonin omat efektit ja syntikat olleet tähän saakka saatavilla vain ohjelmiston sisällä. Poikkeuksen muodostaa Europa wavetable-syntikka, joka on ollut jo aiemmin Kotistudion testissä.

Version 11 myötä kaikki on nyt toisin! Mikäli olet haikaillut Reasonin syntikoiden tai efektien perään mutta et halua luopua omasta suosikkisekvensseristäsi, Reason Studios on tehnyt rohkean tempun ja lanseerannut VST 3 -version Reasonista.

Kuvankaappaus Reasonista FL Studiossa
Nyt se on mahdollista: Reasonin efektit ja syntikat voi nyt ladata minkä tahansa VST3 -standardia tukevan sekvensserin sisälle! Esimerkkinä FL Studio 20

Käytännössä tämä tapahtuu niin, että Reason 11 mukana asennetaan kaksi erillistä VST3 -pluginia: Reason Rack sekä Reason Rack Effect. Näistä ensimmäinen tarjoaa käyttöön Reasonin instrumentit, ja sen voi ladata minkä tahansa muun VST-instrumentin tavoin sekvensserin raidalle. Jälkimmäinen toimii efektiplugarin tavoin, ja tarjoaa käyttöön Reasonin omat sisäänrakennetut efektit.

VST-versioiden tarjoaminen on nerokas idea, ja mahdollistaa Reasonin vahvuuksien (uniikkien efektien ja instrumenttien) hyödyntämisen ilman että käyttäjän tarvitsee vaihtaa omaa työnkulkuaan ja siirtyä käyttämään Reasonia sekvensserinä.

Veikkaan, että tämän ominaisuuden myötä Reason Studios voi jatkossa helpommin värvätä uusia yhteistyökumppaneita kehittämään lisää efektejä ja instrumentteja alustalleen, koska ne on nyt mahdollista tarjota suuremman yleisön saataville.

Valitettavasti ainakaan toistaiseksi VST-versiossa ei ole saatavilla MIDI-ulostuloa, eikä sen sisälle voi ladata Reasonin projekteja.

Tutustumisen arvoinen

Reason 11 on piristävän erilainen näkökulma musiikin tekemiseen, ja VST3 -version myötä sen parhaat puolet ovat nyt entistä suuremman yleisön saatavilla.

Reasonin vahvuutena on ilman muuta sen mukana tulevat laadukkaat instrumentit ja efektit, joiden avulla inspiraation saaminen onnistuu muutamassa nupin käänteessä.

Valitettavasti käyttöliittymän vanhanaikaisuus ja skaalattavuuden puuttuminen tekevät Reasonin käyttämisestä tarpeettoman hankalaa. Myös sekvensserin ominaisuudet ja käytettävyys ovat vuosia jäljessä moderneja kilpailijoita kuten Abletonia, Bitwigiä ja Studio Onea. Uskon, että valmistaja on tietoinen näistä asioista ja korjaa tilannetta tulevilla päivityksillä.

Kiinnostuneet voivat tutustua Reasoniin lataamalla ilmaisen 30 päivän demon valmistajan sivuilta: Reason Studios: Try Reason 11

 

Onko sinulla omia kokemuksia Reasonin käytöstä musiikin tekemisestä? Voit jättää kommentin artikkeliin ja antaa omia vinkkeä muille kotituottajille…

2 kommenttia artikkeliin “Testissä Propellerheads Reason 11”

  1. Arvostelun sisältö huokuu puolueellisuutta, ja myös kirjoittajan ammattitaidottomuutta. Äänenkäsittelyyn käytetyn sovelluksen ensisijaiset ominaisuudet eivät missään nimessä ole ulkoasu, joka artikkelissa mainittiin monesti todella negatiivisena seikkana.
    Testissä ei selvästikkään ole selvitetty, tai mietitty miten ko. ohjelmistoa todellisuudessa voi käyttää, ja minkälaisen laitekannan se vaatii. Osa-alueissa eriteltiin hyvin suppeasti ominaisuuksia, ja jätettiin huomioimatta todella olennaisia asioita, joihin vedoten olettamus kirjoittajan ammattitaidottomuudesta syntyi. Olen 45 vuotias musiikin tuottaja, ja melko kokenut ääniteknikko, ja olen käyttänyt Propellerheadin Reason ohjelmistoa sen ensimmäisestä versiosta alkaen. Olen vuosien aikana tutustunut, sekä perehtynyt moneen ns. nykypäivän sovellukseen mitkä mainittiin verrokkeina Reasoniin. Olen lukenut myös aiempia arvosteluita Propellerheadin ohjelmistoista, ja osa niistä ovat todella hyvin kuvanneet kuinka laadukkaita sovellukset ovat, kunhan niihin perehtyy ammatimaisella näkemyksellä. Reason ei ole paras mahdollinen tarjolla oleva sovellus aloittelijalle, mutta antaa taitojen, osaamisen, ja ymmärryksen kasvaessa lähes rajattomat mahdollisuudet musiikin tuotannossa. Aloittavalle kotikäyttäjälle ei minunkaan mielestä kannata suositella ensimmäisenä Reasonia, mutta pointtini olikin kumota artikkelin sovellusta negatiiviseen sävyyn kuvaavat seikat. Toinen tärkeä seikka mikä sai testissä mielestäni turhaan miinusta oli sekvensserin käytön vaikeus, tai jokin puute. Reason ei ole huonompi siinäkään verrattuna muihin alueen ohjelmiin, eikä muut ole sen parempia, vaikka voivat olla helpompia amatöörin käsissä. Opiskelkaa Reasonin oikea konfiguraatio, ja sielunelämä, niin huomaatte mistä todellisuudessa on kysymys. Kaikille asia ei välttämättä aukea koskaan, mutta siinä tapauksessa en suosittele haaveilemaan uraa musiikin tuottajana lainkaan. Jos musiikin tuottamiseen ohjelmistoa valittaessa tärkeimmät seikat ovat käytön helppous, ja Legomainen ulkoasu, niin kannattaa hankkia esim melodika, tai nokkahuilu. Yksinkertaisia ja helppoja ihan kaikille !

    1. Nykyisten DAW:n signaalinkäsittely on aivan samalla tasolla, joten kyse on hyvin pitkälle omista mieltymyksistä. Kysehän on kuitenkin vain jättimäisestä laskukoneesta, eikä mistään sen monimutkaisemmasta.

      Ohjelmisto kannattaa valita vain ja ainoastaan käyttöliittymään ja workflown nojaten. Esim. biisintekopuolella Reason, FL Studio ja Ableton Live ovat vahvoja kandidaatteja. Nauhoituksessa, masteroinnissa ja yleensäkin äänen jälkikäsittelyssä taas parhaan käyttökokemuksen tarjoavat taas Logic, Reaper ja Pro Tools.

      Mielestäni sinun kannattaisi tarkistaa blogin nimi uudestaan, ja yleensähän blogeissa on tapana tarinoida omasta näkökulmasta. Ei tämä mitään journalismia ole, eikä ole tarkoituskaan.

      En ymmärrä, miksi ihmisten pitäisi rajoittua nokkahuilun käyttöön, vaikka eivät olekaan studioammattilaisia. Ehkä voit avata tätä näkökulmaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *